Georgia O’Keeffe
American, 1887-1986
The Black Iris, 1926
Oil on canvas
Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation
Visual Description: This is a painting, measuring 9 inches tall and 7 inches wide, of a close-up and rotated view of a black iris flower. The entire canvas is filled with the flower’s ruffled petals, one of which bisects the canvas vertically. The external petals are a range of colors, including light heather gray, charcoal gray, and lilac. At the center of the canvas is the flower’s sepal, a rounded maroon form with a black center, outlined in charcoal gray.
Extended Label Text: Created by O’Keeffe the same year she completed the much larger, frontally composed Black Iris that is now part of the Metropolitan Museum of Art’s Alfred Stieglitz Collection (see here), the clam-like white petal in this nine-by-seven-inch oil painting discretely conceals much of the flower’s distinctive black sepal. By cropping and rotating the petal ninety degrees, the smaller painting is far more abstract in its effect. O’Keeffe’s micro-composition indeed borders on pure abstraction with its combination of pink-tinted whites, grays, and deep blacks—punctuated by a single pop of maroon—not necessarily recognizable to the viewer as a flower.
__________________________________________
Georgia O’Keeffe
Estadounidense, 1887-1986
El Iris Negro, 1926
Óleo sobre lienzo
Museo Georgia O’Keeffe. Obsequio de la Fundación Burnett
Texto de Etiqueta Extendido: Creado por O’Keeffe el mismo año en el que completó Iris Negro, una obra mucho más grande y compuesta frontalmente que ahora forma parte de la Colección Alfred Stieglitz del Museo Metropolitano de Arte (ver aquí), el pétalo blanco con forma de almeja en esta pintura al óleo de nueve por siete pulgadas oculta discretamente gran parte del distintivo sépalo negro de la flor. Al recortar y rotar el pétalo noventa grados, la pintura más pequeña tiene un efecto mucho más abstracto. De hecho, la microcomposición de O’Keeffe raya en la pura abstracción con su combinación de blancos teñidos de rosa, grises y negros profundos, puntuados por un solo toque de granate, que el espectador no necesariamente reconoce como una flor.